Sifre

SifreTuketici Ozeti

Helal ossun kocum TRT’ye. Alsin su maclari da rahat edelim be baba. Bi tane keyfimiz vardi Cine5, Digiturk (!!?^*) geleli beri o da Kucuk Emrah oldu.

Yemiyim ekonomisini, bilmemnesini. Uc kurusluk zevkimizi elimizden almaya kimsenin hakki yok aga.

***

Sadet

Sifrelerden kurtulabilecekmiyiz gercekten???

TRT bunu gerceklestirebilirse, son donemde yaptigi en onemli hizmet olur bana gore. Toplumun yarattigi markalari izlemek icin halki haraca kesme donemi biter boylece…

Maclarin sifresiz yayinlanmasinin tuketici ve taraftar acisindan faydalarini anlatmaya herhalde gerek yoktur. Halkin bugunlere getirdigi bir sporun halktan koparilmasi bile basli basina bir #!!?.. (Spordaki kapitalistlesmenin dogal bir sonucu)  

Sanirim sifresiz yayina karsi 2 temel arguman ileri surecektir buradan beslenenler (veya bazi parasi bol, empatisi dusuk ve bencil DT aboneleri).

  1. Kuluplerin gelirleri dusecek
  2. Tribundeki seyirci sayisi azalacak

Kissadan cevap verelim….

  1. Yayinci kurum ve kulupler ellerindeki madeni iyi islerse futbol ekonomisinde ciddi bir gerileme olmayacaktir.
  2. Seyirci sayisinda kisa vadede ciddi bir kayip olmaz. Uzun vadede muhtemelen artis olur.

Biraz acacak olursak;

Futbol Pazari

  • TRT (veya bir baskasi) sifreli kanalin verecegi parayi odese bile bunu geri alma sansina sahiptir. Abonelik geliri olmamasina karsin TV reklam gelirlerinde oldukca onemli bir artis olacaktir.  1,15 ila 2 milyon arasinda oldugu soylenen Digiturk abonelerinin bir bolumu spor paketine uye degil, bir bolumu sadece kendi takiminin macini izliyor, bir baskasi haftada en fazla 2 maci yakalayabiliyor, kiminin yengesi dogum yapiyor, kiminin cocugu hastalanmis vs. Yani toplasaniz birkac yuzbin ekran acik oluyor. Kahvelerde, birahanelerde izleyenlerin kac kisi olduklari belirsiz. Kisacasi sinirli bir izleyici kitlesine ulasilabiliyor. Sansar A’nin dedigi gibi “butun Turkiye” onlari izlemiyor. Turkiye genelinde sifresiz yayin olmasi durumundaysa isler oldukca degisecektir. 70 milyon kisi potansiyel izleyici durumunda olacak. Bu da reklam fiyatlarinin firlamasina sebep olacaktir.
  • Tum Turkiye’nin izliyor olmasindan dolayi saha ici reklam ve takimlarin sponsorluk gelirleri de artacaktir. Bu artistan da en cok Anadolu kulupleri pay alacaklardir. Uzun sureli sponsorluk anlasmalari yapmis olan buyuk kuluplerin aksine Anadolu kuluplerinin anlasmalari genellikle kisa vadelidir. Naklen yayinlardaki boyle bir degisim sonrasi yukselecek olan fiyatlara en hizli karsiligi bu kulupler verbileceklerdir. 3 buyukler ise ellerini kollarini baglayan anlasmalarin sona ermesini bekleyecekler veya masada daha kuvvetli durumdaki sponsor sirketlerden fiyatta duzeltme vs. talep edeceklerdir. Anadolu kuluplerinin daha fazla macinin yayinlanmasi ve cok daha genis kitlelere ulasmasiyla birlikte sponsorlarin bu kuluplere katki yapmak konusundaki bakisi da degisecektir. Reklam panolari ve diger faaliyetlerdeki gelirlerin de artis gostermesi beklenmelidir. 
  • Kisaca pazarda bir daralma degil gelir kalemlerinin dagiliminda bir miktar degisim olacaktir.

Seyirci sayisi

  • Burada lafi fazla uzatmadan sunu belirtmek gerek; Naklen yayinlarin seyirci sayisina etkileri konusunda onemli bir spor ekonomisi literaturu olusmustur. Bunlardan bazi calismalar etkilemedigini, bazilari ise olumsuz etkiledigini (genellikle bu etkinin cok dusuk oldugu belirtilmektedir. En yuksek %20’lik bir etkiden bahseden bir makaleyi okumustum). Uzun vadeli olumsuz etkisine iliskin ise herhangi kayda deger bir kanit yok. Hatta bazi spor ekonomistleri uzun vadeli olumlu etkiden bahsetmekteler. 
  • Spor musabakalari tipki konser organizasyonlari gibi, canli takip edilmesi TV’de izlemekten cok farkli bir tecrubedir. Bu sebeple bir musabakayi TV veya tribunden izlemek birbiriyle iliskili fakat tamamen birbirinin tam ikamesi olan tecrubeler degillerdir.
  • Seyirci sayisi Turkiye’de zaten dusuktur ve bunun sorumlusu da naklen yayinlar degil kuluplerin yonetimleridir.

Futbol ekonomisinin cok ciddi bir zarara ugramayacagini soylerken iki ozel kosula dikkat etmeli.

  1. Maclari herhangi bir ozel TV kanali degil de TRT’nin sifresiz yayinlamasi halinde bazi sorunlar ortaya cikabilir ve eldeki degerden ticari anlamda yeterince kaynak elde edilemeyebilir. Ticari yerine siyasi odakli kararlar alinmasi ve reklamlari 657’ye tabi kisilerin satmasi gelirleri olmasi gereken seviyenin altinda gerceklesmesine sebep olacaktir. Reklam pazarlama konusunda ozel bir firmayla anlasilmasi bu riski asgariye indirecektir
  2. Kuluplerimiz beceriksiz yoneticilerin elinde oldugu icin sponsorluk ve reklam gelirlerinde meydana gelecek olan artistan yeterince fayda saglanamayabilir. Artis yine olacaktir ama becerikli bir pazarlama yoneticisinin ulasacagi rakamlara yaklasmak pek mumkun gozukmemektedir.

 

Son olarak diyecegim; sacma mazeretler uretmeyin, statukoyu bozun ve halka ait olani halka geri verin…

Reklamlar

Yorumlarınızı paylaşın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s