Futbol sektörü Johannesburg’da buluştu

Üç yıldır Güney Afrika’ya taşınmış olan Soccerex, Dünya Kupası kura çekimleriyle birleştirilen takvimi sayesinde geçmiş yılların da üzerinde bir katılımla 29 Kasım – 02 Aralık tarihleri arasında Johannesburg’da gerçekleşti.

J. Sepp Blatter, Franz Beckenbauer, Ricardo Teixeira, Philippe Le Floc’h, Danny Jordaan, David Dean ve Sven-Goran Eriksson gibi dünya futboluna yön verenler oyunun bugünü ve yarınına dair çeşitli konulardaki oturumlara katıldılar. Portekizli efsane Eusebio, İngiltere futbolunun efsane isimleri John Barnes ve Paul Ince ve daha pek çok ünlü isim de fuarın onur konukları oldular.

Güney Afrika devlet kurumları ve tüm futbol endüstrisi paydaşlarının etkinliğe yoğun katılımını gördük. Ayrıca 2012 sonrasındaki 4 yıl boyunca 2014 Dünya Kupası ve 2016 Rio Olimpiyat Oyunları sayesinde dünya sporuna damgasını vurmaya hazırlanan Brezilya da fuara özel olarak hazırlanmıştı.

2018 ve 2022 yıllarında düzenlenecek olan Dünya Kupası organizasyonlarına ev sahipliği yapmayı planlayan ülkeler de Soccerex’i lobi faaliyetleri için aktif şekilde kullandılar. Bunların arasında Katar ve Rusya’nın tanıtım ve lobi faaliyetleri açısından rakiplerinin bir adım önüne geçtiklerini söyleyebiliriz. EURO 2016’ya aday olan ülkemizin de adaylık sürecinin ilerleyen safhalarında bu tip fırsatları daha iyi değerlendirmesini umuyoruz.

Dört gün boyunca gerek konferanslar gerekse kişisel sohbetlerde özellikle birkaç konunun üzerinde durulduğunu söyleyebiliriz.

Bunları iki ana başlıkta, saha içi ve dışı konular olarak ayırabiliriz.

Saha içi konular

Futbol dünyasındaki hızlı değişimin ve bunun beraberinde gelen sancılarının daha güçlü hissedilmeye başlandığını görüyoruz. Blatter’in bahsettiği bir konu özellikle dikkate değer. Oyunun finansal boyutundaki büyüme, yoğun maç trafiği ve her kademede artan sonuç odaklılık pek çok soruna sebep olmakta. Bunların başında da spor ahlakındaki gerilemeden kaynaklanan sorunlar bulunmakta. Fransa – İrlanda mücadelesinde yaşananlar da bahis skandalları da futbolda yaşanan ahlaki çöküşün ve yaşanan kontrolsüz ekonomik büyümenin sonuçları olarak değerlendirilebilir. Sepp Blatter’in bu konuların üzerine daha aktif gidilmesi konusundaki kararlı sözleri yakın gelecekte hakemlerin yükünün hafifletilmesi ve şike konularında bazı yeni uygulamaların hayata geçeceğine işaret ediyordu.

Saha dışı konular

Saha içi konulardan bahsederken ister FIFA başkanı, isterseniz “Kaiser” olun sohbet bir şekilde ciddiyetini kaybediyor. Geleceğe ilişkin daha kesin öngörüleriyse genellikle futbolun saha dışı faaliyetleriyle uğraşanlardan elde edebiliyoruz.

Sektörde saha dışı uygulamalarda son dönemde öne çıkan konunun, içerik yönetiminin ve pazarlamanın giderek merkezileşmesi olduğunu görüyoruz. Futbolu yöneten FIFA, UEFA gibi uluslararası kurumlar ve ulusal futbol federasyonları gün geçtikçe ellerindeki ürünler üzerindeki kontrolü daha da artırarak ve profesyonelleşerek sektörü geliştiriyorlar. Örneğin, UEFA Avrupa Ligi’nin, Şampiyonlar Ligi’ne benzer şekilde merkezi sistemle pazarlanması çok kısa sürede ürünün değerini artırdı ve önemli gelir artışı sağladı.

Son yıllarda gördüğümüz pek çok örnekte, ligin esas ürün olarak federasyonlar tarafından merkezi sistemle yönetimi ve pazarlanması sayesinde yaratılan faydanın, kulüplerin bireysel hareket ederek yarattıkları toplam faydadan yüksek olduğunu görüyoruz.

Bundesliga’nın son yıllardaki hızlı yükselişi de benzer bir stratejinin ürünü. Bundesliga takımlarının kendi sponsorluk ve reklam alanları stratejilerine Avrupa Ligi örneğindeki gibi bir kısıtlama yaratılmamış olsa da Bundesliga’nın temel stratejisi ligin mümkün olan en kaliteli şekilde sunumuna odaklanmaktadır.

Alman Futbol Federasyonu DFB’ye bağlı olarak kurulan ve tamamı profesyonellerden oluşan DFL Sports Enterprises sayesinde Bundesliga markası yönetilmekte. Bundesliga maçlarının tamamının HD naklen yayını ve yapımı bu şirket yönetiminde gerçekleştiriliyor. Bundesliga’nın iletişim kanalları olan dergi ve internet siteleri de bu kurumun alt şirketleri tarafından yönetiliyor.

***

Merkezi pazarlama önemli avantajlar sunsa da bazı konularda dikkatli olmak gerekli.

Avantajlar

  • Uzmanlaşma
  • Yaratılacak sinerjiden faydalanmak
  • Sponsor memnuniyetindeki artış
  • Yayın kalitesi üzerindeki kontrolün artması
  • Standardizasyon (TV yayın kalitesi, saatleri, reklam uygulamaları, turnuva formatı vb.)
  • Kulüplerin üzerlerindeki pazarlama ve satış yükünün hafiflemesi

Dikkat edilmesi gerekenler

  • Tekel oluşumların yaratacağı tehlikelerin başında gelen yenilikçilik ve bireysel girişimcilik yoluyla yaratılacak faydanın azalması
  • Sponsor çeşitliliğindeki azalma
  • Kulüplerin yaratıcılık yerine gelir tembelliğine alıştırılması
  • Kulüplerin kendi ürünleri üzerindeki haklarının kısıtlanması
  • Tekdüzelik
  • Naklen yayın maliyetlerindeki olası artış
Reklamlar

2 responses to “Futbol sektörü Johannesburg’da buluştu

  1. Geri bildirim: KATAR’IN 2022 DÜNYA KUPASI TEHLİKEDE | KAFATOPU·

  2. Geri bildirim: Dünya Kupası Katar’a Haram | KAFATOPU·

Yorumlarınızı paylaşın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s