Spor Yatırımı

Spor yatırımı yapmak bizim yöneticilerin sandıkları gibi sadece müteahhitlikle sınırlı değildir. Hatta inşaat işin en kolay kısmıdır. Gereken kaynağı sağlayan her eşek için istediklerini dikecek şirketler var dünyanın dört bir yanında ve ülkemizde. Halkın parasıyla yapılan yatırımların belki kar makineleri olmaları gerekmez ama mutlaka yüksek toplumsal fayda sağlamaları ve sürdürülebilir olmaları gereklidir. Sürdürülebilirlikten kastım, en azından zarar etmemeleri ve elde edilen faydanın sürekli olmasıdır. Tüm bunların gerçekleşebilmesi için de öncesinde ve sonrasında cok iyi planlanması bir zorunluluktur.

Yatırım öncesinde iyi bir ön araştırma ve analiz yapmadan işe girişirseniz tıpkı İstanbul Park ve Olimpiyat Stadı örneklerinde olduğu gibi evlenme vaadiyle (en iyi ihtimalle) elinize veririler. $30m diye başlayan proje bir anda $300m’e mal oluverir.

Yapım aşamasından sonra yönetim kısmında da aynı hatalar yapılıyorsa artık sizin iyi niyetinizden şüphelenmeye başlamak gerekir. Özellikle İstanbul Park için bu durum akıl almaz bir hal almıştır. Halkın paralarıyla ülkemizde motor sporlarının gelişimi amacıyla yapılan bir tesisi düzenbaz bir ingiliz’e bırakmak akıl almayacak bir hatadır. Bu kişiye devir yapılırken de toplum yararına kullanımı sağlayacak herhangi bir önkoşul sözleşmeye konulmamış anlaşıldığı kadarıyla. Bunun sonunda da senede 3* gün sınırlı toplumsal fayda, bazı yerli ve yabancıya ise yüklü kişisel “fayda” sağlayan bir garabet haline gelmiştir. Geçmişte yapılan hatalar konusunda bir kamu davası açılır mı bilemem (açılsa da son derece sübjektif “tanıtım” argümanı ileri sürülerek bu iddiaları bertaraf etme ihtimali mevcut) ama önümüzde en azından gelecek için biraz olsun durumu düzeltebileceğimiz bir durum var.

Pistin işletimi F1’in devamından bağımsız bir şekilde Ecclestone’un elinden alınmalıdır. İstenen $26m senelik organizasyon ücreti çok yüksektir ama üzerinde durulması gereken esas konu bu değildir. Esas yapılması gereken F1 bütçesini bu tesisten tamamıyla ayırmak ve tesisi kalan 362 gün en faydalı şekilde kullanmak olmalıdır. F1 bütçesini ise bu organizasyon için istenilen parayı ödemeye değer bulan (sağlanacak faydanın maliyetten yüksek olduğunu düşünen) tüm paydaşlar ortaklaşa ödemeliler (IBB, Otomobil Sporları Federasyonu, ITO vb.) ama devletin buraya vergilerimizden aldığı parayı vermesi kesinlikle yanlış bir stratejidir ve sürdürülmemelidir.

*(+1 olarak da Rock’n Coke gösterilebilir. Geçen seneki başarısızlıktan sonra bir daha geleceklerini de sanmıyorum)

Reklamlar

Yorumlarınızı paylaşın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s