TFF’den Sine-i Aileye Dönme Kararı

Bu gelişmenin beni hiç şaşırtmadığını söylemeliyim. 3 Temmuz’daki tutuklamaların ardından ilk olarak bir öğle yemeğinde daha sonra da sohbet her açıldığında aynı şeyleri söyledim. Mahkemelerde ne olacağını bilmediğimi fakat TFF tarafından Fenerbahçe’nin küme düşürülmeyeceğini ve ardından olağanüstü Genel Kurul ile 58. maddenin sonundaki “düşürülür” kelimesinin “düşürülebilir” olarak değiştirileceğini söylemiştim. Söylediğim de yaklaşık 5 ay içinde yavaş yavaş gerçekleşti.

Çoğunluğun aksine hiç bir kafa karışıklığım da olmadı tüm bu süreçte (takibin neden başlatıldığı hariç). Futbolun bir aile! olduğunu biliyorum. Ailenin fertlerinin geçimini yasadışı veya en azından ahlak dışı işler ve ilişkilerden sağladığını da biliyorum. Aile içinden basına yansıyan bazı yaramazlıkların da aile tarafından uygun biçimde üstünün kapatılacağını ve çocuğun “Ayıp değil mi abilere böyle yapıyorsun” denildikten sonra, hiç bir şey olmamış gibi ailenin bağrına basıldığını çok iyi bildiğim için ilk günden beri ne olacağını görebildim.

Aslında çok komplike olduğu düşünülse de futbol ailesinin yapısı çok kolay çözümlenebilecek ilişkiler ve dengelerle birbirine bağlı. Hepsi oturdukları koltukları sistemdeki çarpıklıklara ve/veya birbirlerine borçlular.

Hepsi bir şekilde (TV, sponsor, bilet, forma satışı vs.) halktan toplanan kaynakları hiç bir hesap vermeden ve kulüp çıkarlarını gözetmeden harcayabiliyorlar ve sistemin mevcut durumuyla devamı işlerine geliyor.

Ellerine aldıkları oyuncağı büyük çoğunluğunun 2-3 yıl içerisinde ellerinden bırakacaklarını da bildikleri için herhangi bir uzun dönemli marka değeriyle uğraşacaklarını düşünmek de akılcı değil.

Genel Kurul’a gidileceği yönündeki iddiamın arkasındaki düşünce ise ortaya çıkan cenazeyi kaldırmaya kimsenin kolay cesaret edemeyeceği ve topu futbol ailesinin Konseyi olan TFF Genel Kurul’una bırakacağı düşüncemdi.

TFF’nin bu konuda bir karar alabilecek cesareti olsa bile Genel Kurul’un ne karar vereceği herkes tarafından malum olduğu bir durumda gereksiz kahramanlığa soyunmasını beklemiyordum.

Peki neden bu kadar beklediler? Buradaki düşünce Genel Kurul’da bir aksilik olmamasını veya sonrasını kurgulama isteği olabilir.

Ben bu planların ilk aylarda yapıldığını ve ufak bazı sapmalar dışında uygulandığını düşünüyorum. TFF Yönetim Kurulu’ndaki insanların aptal olduklarını düşünmek pek mümkün değil (düşündürebilecek icraatleri oldu gerçi). O halde her aktörün pozisyonunun bu kadar belirgin olduğu, neye nasıl tepki vereceğinin açıkça tahmin edilebildiği bir ortamda strateji geliştirmek çok zor olmayacaktır (bkz. game theory – perfect information). Bence planın ana hatları aylar öncesinden belliydi.

Temel stratejinin ne olacağı düşünüldüğünde her şey çok açıktı aslında. Fenerbahçe ve diğer kulüpler ya düşürülecekti ya da düşürülmeyecekti. Gerisi teferruat. Ligler başladıktan sonra ise düşürülme gibi bir ceza verilemeyeceği ortada. Futbol kulüplerinin çoğunluğunun bu kulüplerin düşürülmeleri konusunda ne düşündükleri de belli. Kısaca un, yağ, şeker var. Helva tarihi de bugün belli oldu.

Peki neden bu kadar beklenildi helva için? Ben biraz da düşürmeme kararı alındıktan sonraki dönemin hazırlıkları için beklendiğini düşünüyorum. Genel Kurul sonrası TFF Yönetim Kurulu tarafından futbol ailesinin isteğine uygun kararlar alınır ve Genel Kurul ertesinde veya en geç lig (play-off değil) bitiminde karar verilerek yeteri kadar! puan düşürülür. Bunun ardından Fenerbahçe silinen puanlara rağmen ilk 6’ya girer ve neden alelacele ortaya atıldığı belli olan Play-off’lar oynanır. Puanlar bu sene silinmezse (ki ben 26 Ocak tarihini gördükten sonra bu sene içinde işlerin biteceğini düşünüyorum. Aksi takdirde Genel Kurul için ligin bitmesi beklenirdi) gelecek sene için uygulanır. Verilecek en ağır! karar Fenerbahçe’yi Play-off dışında bırakmak olur.

Eğer karar gelecek sezona bırakılırsa ve Fenerbahçe bu sezon sonunda Avrupa vizesi alırsa Milan gibi o da eksi puanla lige başlamasına rağmen Avrupa Kupaları’nda ülkemizi gururla! temsil eder.

Peki bu süreçte UEFA ne yapar? Bugünkü açıklamada kısaca midelerinin bulandığını söylemişler. Belki Fenerbahçe’yi bir yıl daha Avrupa Kupaları’na almazlar. Daha fazlasını yaparlarsa işte o zaman futbolumuzda devrim olur fakat pek ihtimal vermiyorum böyle bir şeyin olacağına.

Tüm futbol ailesi için gelsin: PUT YOUR HANDS UP IN THE AIR!

Yorumlarınızı paylaşın

