Galatasaray Futbol Markaları Raporunda 17. Sırada

Brand Finance Raporu 2013

Brand Finance Futbol Markaları 2013 raporunu yayınladı. Başlıkta kullandıkları “Fussball’s Coming Home” harika bir başlık. İki Alman takımının Wembley’de oynadıkları finalin yarattığı havayı harika özetliyor. Rapora göre en değerli futbol kulübü markaları sıralamasında Bayern Münih, Manchester Utd.’ı geride bırakarak birinci sıraya yükseldi. İlk defa bir Türk kulübü de raporda yer buldu. Galatasaray Dünya’nın 17. en değerli futbol kulübü markası olarak sıralamaya girdi.

Danışmanlık firmaları ve sponsor markaların hazırlattıkları bu tür reklam amaçlı raporlara genellikle şüphe ile bakarım. Bunların bazıları (örn. Deloitte Football Money League) gerçekten değerli bilgiler içerir fakat yüzeysel, hatalı veya yanlı araştırmalara da sıklıkla rastlamak mümkün.

Marka değeri hesaplanabilir mi? O bile şüpheli. Bunun sebeplerinden biri markanın ne olduğu ve değerinin neye göre hesaplanması gerektiği konusunda bile bir uzlaşı olmaması.

Brand Finance kendi tanımını yapmış ve ona göre bazı hesaplamalar yapıyor yıllardır. Kısaca özetlemek gerekirse kulüp bu markayı satın alarak faaliyetini sürdürüyor olsaydı ne kadar bir meblağ ödemek durumunda kalırdı? Marka artık değeri nedir? Onu bulmaya gayret ediyorlar. Metodolojinin detayları yukarıda linkte verdiğim raporun 24. sayfasında bulabilirsiniz.

Ben tatmin olmadım açıkçası. Ne metodoloji ile ilgil açıklamalardan ne de rapordaki rakamların tutarlılığından.

Aynı metodolojinin uygulandığı, aynı firmanın yazdığı farklı yıllardaki raporlarda bile ciddi çelişkiler var. 2012’de ilk 190’da kendine yer bulamayan Galatasaray 2013 yılındaki raporda 17 sırada. 2012 yılının 190. sıradaki ekibi Brezilya’dan Associação Portuguesa’nın değeri $3,9m olarak görülüyor. Global bir araştırma olan bu raporda (İran ve Kazakistan kulüpleri bile dahil edilmiş) bizim kulüpler sıralamaya giremediğine göre sanırım daha düşük değerli oldukları hesaplanmıştı.

2013 yılındaysa bir anda Galatasaray $116m değer biçilerek listeye girmiş. 50. sıradaki Lazio için biçilen marka değeri $50m. Başka bir takımımız listeye giremediğine göre Galatasaray’ın markası en yakın rakibinden en az 2,25 kat değerli! Galatasaray markası da tenekeden altın seviyesine ulaşmış bir senede. Rapor futbol markaları ile ilgili bazı faydalı bilgiler veriyor fakat subjektif bir değeri rakamlara dökmeye kalkışınca çelişkili değerlendirmeler ortaya çıkmış.

Spor pazarlamasına ilgi duyanların okumasında fayda var fakat “ENJOY IT RESPONSIBLY!” demekte de fayda var.

2013 2012 Takım 2013 Değeri ($m) 2012 Değeri ($m)
1 2 Bayern Munich 860 786
2 1 Manchester United 837 853
3 3 Real Madrid 621 600
4 4 FC Barcelona 572 580
5 5 Chelsea 418 398
6 6 Arsenal 410 388
7 7 Liverpool 361 367
8 8 Manchester City 332 302
9 9 AC Milan 263 292
10 11 Borussia Dortmund 260 227
11 10 Schalke 04 259 266
12 12 Tottenham 219 225
13 16 Juventus 180 160
14 14 Ajax 162 184
15 13 Inter Milan 151 215
16 17 Hamburg SV 144 153
17 Galatasaray 116
18 15 Olympique de Marseille 111 168
19 24 SC Corinthians Paulista 103 77
20 22 SSC Napoli 101 85
21 18 Olympique Lyonnais 101 120
22 Fenerbahçe SK 95
23 36 Bayer 04 Leverkusen 90 64
24 38 Paris Saint-Germain FC 85 64
25 28 VFB Stuttgart 83 71
26 31 Valencia CF 83 68
27 32 VfL Wolfsburg 82 66
28 21 AS Roma 82 85
29 29 West Ham United FC 82 70
30 20 Newcastle United 81 86
31 19 Aston Villa 80 87
32 30 Werder Bremen 79 68
33 23 Everton 78 79
34 34 Fulham FC 75 65
35 33 Sunderland AFC 72 66
37 45 Atletico de Madrid 67 50
38 Santos 65 38
39 39 Sao Paulo FC 62 58
40 26 PSV Eindhoven 61 74
41 42 Stoke City FC 59 55
42 SL Benfica 56
43 46 Sevilla FC 56 49
44 37 Celtic 55 64
45 47 CR Flamengo 55 46
46 44 SC Internacional 55 51
47 West Bromwich Albion FC 54
48 25 FC Girondins do Bordeaux 53 76
49 49 ACF Fiorentina 52 46
50 48 SS Lazio 52 46
Reklamlar

Yorumlarınızı paylaşın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s