Gelecekte Spor

future of sport sporun gelecegi kafatopu2

Delaware North Sportservice ABD’nin en büyük spor tesis ve ağırlama hizmetleri veren firmalarından bir tanesi. Firma, “The Future of Sports” adıyla bir rapor hazırlayarak sporun yakın geleceğini on bir ana başlık altında ele aldı ve kendi perspektiflerinden önümüzdeki 5-10-20 yıllık projeksiyonda bizi nasıl günler beklediği üzerine tahminlerde bulundu. Tüm tahminlere katılmamakla birlikte Kafatopu’nun içeriğine uygun olduğunu düşündüğümüz kısımlar olan Stadyum, Yayıncılık, Alternatif İzleme Alanları, Sponsorluk-Reklam, Taraftar Ekonomisi başlıklarını sizin için aşağıda özetlemeye çalıştık.


 

Stadyumlar

Yeni yapılar 250.000’e yakın taraftarı ağırlayabilecek kapasitede olacak. Etkinlik yalnızca bir spor müsabakası, bir maç olmaktan öte tüm günü kapsayan bir festival havasına bürünecek. Stat içi koltuk kapasitelerinde çok artış gözükmese de stat çevresinde ve içerisinde kurulacak etkinlik alanları ön plana çıkacak. Katılımcı sayısı bu alanlar sayesinde yukarılara çıkacak. Satılan biletler yalnızca maçı izleyeceği koltuk için satılmış olmaktan çıkacak, gün içerisindeki etkinlikler, açık hava konserleri gibi aktiviteler de bilet almak için önemli etkenler arasına girecek. Müsabakalar günlük birer festival havasında geçecek.

Dış alanda kurulan dev ekranlar teknoloji geliştikçe maçlar için daha da önemli hale gelecek ve daha geniş kitlelere hitap edebilecek duruma gelecek. Akıllı bilet sistemi sayesinde bilet kuyrukları artık korkulu rüya olmaktan çıkacak ve benzeri uygulamalar ile insanların maç süresince ve öncesinde diğer taraftarlar ve arkadaşlarıyla etkileşime geçmeleri sağlanacak.

Spor alanlarındaki başlıca sorunlardan olan park sorunu, sürücüsüz arabaların yaygınlaşmasıyla azalacak, ortadan kalkacak. Ulaşım teknolojilerindeki gelişmeler sonucunda bir yerden bir yere gitmek daha kolay ve zahmetsiz hale gelecek ve taraftarlar daha sık, uzun mesafeler kat ederek maçlara katılım gösterebilecekler.

Gelişen teknoloji etkisini hali hazırda sahalara ve tribünlere yansıtmış durumda. Birçok farklı branşta birçok kulüp, taraftarların akıllı telefonları aracılığıyla katılım ve etkileşim sağlayabildikleri etkinlikler ve kampanyalar organize ediyorlar.

5-10 Sene İçerisinde: Yapı içerisinde “görüntüleme duvarları” yer alacak, hologram teknolojisi ile tekrarlar gösterilecek, gözlük kullanımına gerek kalmayan 3D teknolojileri gelişecek.

10-25 Sene İçerisinde: Geleceğin stadyumları yapımı daha kolay, daha işlevsel ve fonksiyonel olacak. Çok hafif karbon fiber kullanımı ile daha sağlam, dayanıklı ve hızlı inşa edilebilen stadyumlar yaygınlaşacak. Sürücüsüz araçlar park sorunu yaratmadan taraftarları stadyumun yüzde yirmi ile otuz daha yakınına bırakacak. Eskiden otopark olarak kullanılan yerlerin boşalması sayesinde, etkinlik ve parti alanları stadyumun dışına taşınacak. Stat içerisi/koltuk için bileti olmayan birçok taraftar, bu alanlarda kurulacak sistemler ile maçı en önden izliyormuş deneyimine erişebilecek.

Yayıncılık

Google, Facebook ya da dönemin önde gelen online/sosyal medya mecraları maçların global yayın haklarına sahip olacaklar ve ücretsiz olarak yayınlayacaklar. Kablolu/Ücretli/Şifreli maç yayınlarına ilgi oldukça azalacak.

Spor Organizasyonları: Gelişen teknoloji ile yerel organizasyonlar bile uluslar arası platformda kendine yer bulabilecek, sesini duyurabilecek seviyeye gelecek. Online izleyicilerin artması ile mobil veri gelişimini sağlayacak yeni iş alanları oluşacak. Canlı spor etkinlikleri, oyunlara entegre edilebilecek. İnternet aracılığıyla kitlelere ulaşmak ve taraftar sahibi olmak daha da kolaylaşacak.

Yayıncılar: Online yayıncılığın gelişmesi ve yayıncılıktaki payının artmasıyla, bu hizmeti sağlayan telekomünikasyon firmaları ile yeni ortaklıklar ortaya çıkacak. Akıllı telefonlar ve benzeri teknolojilerin gelişmesi ile korsan yayınların önüne geçmek daha da zorlaşacak. Kurumlar hızla yayılan, gelişen ve geri dönüş yapan medya çevresine ayak uydurmak için büyük çaba harcamak durumunda olacak.

Taraftarlar ve İzleyiciler: İlgilenilen alanda, yüksek kalitede bilgiye ve içeriğe ulaşmak kolaylaşacak. Yüzlerce seçenek arasından tercihe göre seçilecek. Hangi içeriğin, yorumcunun, kaynağın güvenilir, aktüel ve kaliteli olduğuna karar veren taraftarlar ve izleyiciler olacak. Yayını ücretli ve resmi kaynaklardan ya da ücretsiz ve korsan kaynaklardan izleme seçeneği olacak. Her taraftar kendi başına bir medya kaynağı olma şansına sahip olacak, fotoğraf, video, yazı vb içerikleri kitlelere ulaştırabilecek.

1-5 Sene İçerisinde: Kablolu/ücretli yayınlar günden güne yerini ücretsiz global yayınlara bırakacak olması ve geleneksel yayın/yayıncı kuruluşa birçok farklı alternatif olacak olması sebebiyle kuruluşlar döneme ayak uydurmaya çalışacak sürekli bir rekabet içerisinde olacaklar.

5-10 Sene İçerisinde: Yayıncı kuruluşlar ana kaynak olmaktan çıkacak, oyuncular, taraftarlar ve ilgilenen herkes tarafından içerik akışı sağlanacak. Taraftarlar, oyuncular, yorumcular kendi haberlerini, videolarını kitlelere sunabilecek ve gündem oluşturabilecek duruma gelecek. İletişimin gelişmesiyle kişilerin birbiriyle etkileşime geçmesi daha da kolaylaşacak, özellikle taraftar-oyuncu arası kurulması daha da kolay olacak olan bağlar sayesinde herhangi bir kuruma/kuruluşa ihtiyaç olmadan içerik birinci ağızdan birçok kişiye ulaşabilecek.

10-25 Sene İçerisinde: Tek tip ve standart yayın kavramı ortadan kalkacak. Taraftar izlediği karşılaşmaya tasarlanacak ekipmanlar ile kendisi de sahanın içindeymiş gibi hissederek oyuna dahil olacak. İzleyici ister favori oyun kurucusunun gözünden maçı izleyebilecek, ister penaltı atılırken gelen topu kalecinin gözlerinden görecek.

Diğer İzleme Alanları

Günümüzde stadyumlar dışında barlar, publar, açık hava sinemaları gibi alanlar diğer izleme alanları olarak görülse de bu durum teknolojinin gelişmesiyle değişecek. Bir ekrana bağlı kalmaktan öte, hologram teknolojisi, akıllı ve interaktif masa üstü uygulamaları, 3D yayın ve gözlük teknolojileriyle taraftarlar kendilerini bir pub sandalyesinde ya da evlerinde koltuklarındayken aynı zamanda sahanın içinde hissedebilecek. Bu yenilikler 21. Yüzyıl cafe-bar konseptini oldukça değiştirecek.

Yakın geçmişi düşünürsek geniş ekranlı HD televizyonlar yaygınlaşmaya başladığında ve publarda maç yayını bu yeni teknoloji ile yapılmaya başlandığında stadyumlardan sonra başlıca diğer izleme alanlarından biri bu publar ve cafeler olmuştu. Günümüzde iyiden iyiye kullanılmaya başlanan 3D teknolojisi, IMAX, 360 derece çekim teknolojilerinin gelişmesi ile maç yayını yapan sinema, pub, tiyatro vb alanlar taraftarlara stadyumdaymış hissi vermekten öte, kendilerini bizzat sahanın içindeymiş gibi hissetmelerini sağlayacak.

Hologramik ya da 3D tekrarlar, oyuncuların bire-bir boyutlu görüntüleri ve hatta maç yayını ile izleyici oldukça konforlu bir deneyim yaşarken stadyum atmosferine de bizzat şahit olabilecek. Gelişen teknolojiler ile maç yayınları izleyicinin sadece görsel ve işitsel duyularına değil bütün duyularına hitap edecek.

Sponsorluk ve Reklam

Senaryo 1: Firmalar sponsorluğun ve reklam vermenin ötesine geçip, yeni liglerin, turnuvaların hatta spor dallarına sahip olacaklar veya isimlerini verecekler. Artık isimleri yalnızca stadyumlarla birlikte değil, direkt olarak branşın kendisiyle birlikte anılacak.

Senaryo 2: Firmalar büyük ölçekli sponsorluk ve reklam anlaşmalarından vazgeçecek. Yatırımlarını mikro düzeye indirgeyerek kişiselleştirecekler. Markalar için önemli olan milyonlarca insana ulaşmak değil, belirlenen hedef kitle üzerinden az ama doğru kişilere ulaşmak olacak.

University of Northern Colorado, Spor ve Egzersiz Bilimi Bölümü’nden Prof. Dr. David K. Stotlar’ın dediğine göre, 20-30 yıl içerisinde tüm markalar Red Bull gibi olacaklar. Red Bull’un kendi adıyla özdeşleşmiş spor etkinlikleri olduğu gibi diğer markalar da kendilerine yeni alanlar yaratacaklar. İzleyici, izlemek istediği etkinliği bizzat kendi kaynağından satın alıp izleyebilecek. ESPN de X-Games ile bu yolda ilk adımı atmış durumda.

Firmalar için sponsorluk ve reklamı üç ana başlık altında toplayabiliriz. Geleneksel ve en eski yöntem olan reklam satın alma ile TV, radyo, gazete gibi mecralarda ya da stadyumlarda firma tarafından para ödenerek markanın reklamı yapılmaktadır. Bu seçenek maddi açıdan biraz pahalı olsa da tüm kontrolün firmanın elinde olması ve büyük kitlelere ulaşılması gibi avantajları vardır. Seçeneklerden bir diğeri ise “sahip olunan” mecralar ile yapılan sponsorluk ve reklam çalışmalarıdır. Kendi basın organlarından, kanallarından, resmi sosyal medya hesaplarından reklamlarını yapan kurumlar tüm kontrolü ellerinde tutmuş olurlar. Tüketiciyle doğrudan iletişime geçilmesine fırsat veren bu uygulamalar ile hali hazırda marka ile ilgilenen kitleye ulaşmak daha kolaydır. Bir diğer reklam şekli olarak müşterilerin reklam kaynağı olduğu, kendi paylaşımlarıyla, kendi ürettikleri içeriklerle markanın tanıtımını yaptığı, kulaktan kulağa yayılmayı hedefleyen tanıtım türünü söyleyebiliriz. Bu seçeneğin maliyeti oldukça düşük olmasına rağmen, kontrol tamamen müşterinin elindedir ve yaptığı yorumlar ve paylaşımların olumlu olduğu kadar negatif olma şansı da vardır.

“Bundan 20 sene önce dört büyük spor branşı ve birkaç büyük konser aracılığıyla tanıtım yapabilir ve istediğiniz kitleye ulaşabilirdiniz. Ancak günümüzde düzinelerce özel televizyon kanalı ve sosyal medya gibi etkenler bu durumu günden güne değiştiriyor.” Andy England – Former Chief Marketıng Officer Of Millercoors

Hızla artan nüfusun getirisi olarak artan sporcu sayısı bireysel sponsorlukların da ön plana çıkmasını sağlamakta. Gelişen teknoloji ile iletişim alanında sağlanan yenilikler ve kişiler arası iletişimin günden güne kolaylaşması sonucu insanlar yapmak istedikleri bir aktivite için ihtiyacı olan sponsorları sosyal medya ve internet üzerinden birçok kişiye ulaşarak edinebilmekte. Örneğin ABD merkezli “RallyMe” adlı web sitesi üzerinden US Ski & Snowboarding Association sporcuları için bağış toplamakta, birçok turnuva ve diğer giderlerini bu sayede karşılamakta.

1-5 Sene İçerisinde: Firmaların iletmek istedikleri mesajları hedef kitleye ulaştırması günden güne zorlaşacak. Mesajlar milyonlarca kanal ve ekran fırtınasında kaybolup gidecek. Bu sebeple firmalar etkinliklere, takımlara sponsor olurken sadece reklam vermektense etkinliğin bir parçası olmayı hedefleyecek. Firma tüketiciye satın alamayacağı ya da başka yerde bulamayacağı ve hayır diyemeyeceği deneyimler önererek kitlelerin dikkatini çekmeye çalışacak. Bu uygulamaya örnek olarak günümüzde United Airlines’ın en iyi müşterilerine Yankee Stadyumu’nda beyzbol eğitimi vermesini gösterebiliriz.

5-10 Sene İçerisinde: Sponsorluklara ve reklam harcamaları konusunda en çok yatırımı yapanlar artık kurum ve kuruluşlardan öte ülkeler olacak. Günümüzdeki Katar ve Azerbaycan örneklerinde olduğu gibi birçok ülke, kendisini modern, elegant ve turistik açıdan pozitif göstermeye çalışarak önde gelen Avrupa ülkelerine alternatif oluşturmayı ve ülke ekonomisine katkı yapmayı hedefleyecek. Spor endüstrisi de ülkelerin sponsorlukları bakımından oldukça tercih edilen bir sektör olacak.

10-25 Sene İçerisinde: Ajanslar, gazeteciler, yayıncılar hatta ulusal/yerel ligler bile ortadan kaybolmaya başlayacak. Her sporcunun kendi sponsorları olacak ve gelişen teknoloji ile kendinden başka bir yayıncı kuruluşa ihtiyaç duymayacak. Dönemin önde gelen firmalarının sahibi olduğu “süper marka takımları” ulusal liglerde değil, tüm dünyayı kapsayan uluslararası liglerde mücadele edecekler.

Taraftar Ekonomisi

Gelişen teknoloji ile otomasyon insanların hayatında büyük değişikliklere sebep olacak. Dronelar, kiosklar, robotlar birçok sektörde insanların yaptığı işleri yapmaya başlayacaklar. Sürücüsüz arabalar, insansız bankalar, kasiyer robotlar ve birçok benzer teknolojilerle otomatize edilecek.

Bugüne kadar genellikle erkeklere hitap eden spor sektörüne yapılan harcamaların azalma riski göz önünde bulundurularak, biraz ikinci planda bırakılmış kadınlara yönelinecek. Kadın ligleri ön plana çıkarılacak, medya organlarında kadın müsabakalarına ağırlık verilecek, takımlar kadınlara yönelik ürünler üzerinde daha çok çalışacak. Zamanla kadınlar en az erkekler kadar spor müsabakalarıyla ilgili hale gelecek, yorum programları yapacaklar, köşe yazıları yazacaklar, fanatik birer taraftar olacaklar. Spor endüstrisine erkeklere göre çok daha az harcama yapan kadınların da bu sektöre para harcaması sağlanacak. Böylece spor etkinlikleri yalnızca erkeklerin değil tüm ailenin katıldığı ve sürekli takip ettiği organizasyonlara dönüşecek.

Reklamlar

Yorumlarınızı paylaşın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s